قرآن از نگاه دانشمندان

قرآن از نگاه دانشمندان

1- ملا صدرا ، حكیم و فیلسوف بزرگ عالم اسلام در مقدمه تفسیر سوره واقعه ،‌ درباره قرآن آورده است :‌ بسیار به مطالعه كتب حكما پرداختم تا آن جا كه گمان كردم كسی هستم ،‌ ولی همین كه كمی بصیرتم باز شد ،‌ خود را از علوم واقعی خالی دیدم ،‌ در آخر به فكر افتادم كه به سراغ تدبر در قرآن و روایات بروم . یقین كردم كه كارم بی اساس بوده است ؛  زیرا در طول عمر به جای نور در سایه ایستاده بودم . از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله كشید تا رحمت الاهی دستم را گرفت و مرا با اسرار قرآن آشنا كرد و شروع به تفسیر و تدبیر در قرآن كردم . در خانه وحی را كوبیدم ،‌در باز شد و پرده ها كنار رفت و دیدم فرشتگان به من می گویند :‌«‌ سلم علیكم طبتم فادخلوها خالدین »‌1 ،‌ اكنون كه دست به نوشتن اسرار قرآن زدم ،‌ اقرار می كنم كه قرآن دریای عمیقی است كه جز با لطف الاهی امكان ورود در آن نیست ؛ ولی چه كنم ؟ عمرم رفت ،‌بدنم ناتوان ،‌قلبم شكسته ،‌ سرمایه ام كم ،‌ابزار كارم ناقص و روحم كوچك است .

2- فیض كاشانی از فیلسوفان و فقیهان و مفسران بزرگ عالم تشیع ،‌ در رساله انصاف آورده است ؛ مدت ها در مطالعه مجادلات متكلمان فرو رفتم و كوشش ها كردم ،‌ ولی همه آن بحث ها از جهل من بود . مدت ها در راه فلسفه به تعلم و تفهم پرداختم و بلند پروازی هایی را در گفتارشان دیدم . مدت ها در گفت و گوی این و آن بودم ؛‌ كتاب ها و رساله ها نوشتم و گاهی میان سخنان فلاسفه و متصوفه و متكلمین جمع بندی كردم و حرف ها را به هم پیوند دادم ،‌ ولی در هیچ یك از علوم ،‌ دوایی برای دردم و آبی برای عطشم نیافتم  . بر خود ترسیدم و به سوی خداوند فرار و انابه كردم تا خداوند مرا از طریق تعمق در قرآن و حدیث هدایتم كرد .

3- امام خمینی احیاگر بزرگ قرآن در قرن حاضر می فرماید :‌«‌ اینجانب از روی جد ،‌نه تعارف معمولی می گویم : از عمر به باد رفته خود ... تأسف دارم و شما ای فرزندان برومند اسلام ! حوزه ها و دانشگاه ها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار كنید .

تدریس قرآن را در هر رشته ای محّط نظر و مقصد اعلا قرار دهید . مبادا خدای ناخواسته در آخر عمر كه ضعف و پیری بر شما هجوم آورد ... تأسف بر ایام جوانی بخورید ،‌ همچون نویسنده » 2

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1- زمر (‌39)‌ :‌73 .                                          2- صحیفه نور ، ج 20، ص 93 .


حیوانات عجیب

بوزمجه دوچرخه در استرالیا


ادامه نوشته

لاک پشت

                

  

ادامه نوشته

بی تو با شمع علی، تا به سحر می سوزد

روایت هایی در سوگ ریحانه رسول خدا(ص)
بی تو با شمع علی، تا به سحر می سوزد

ای اسماء! جبرئیل در وقت وفات پدرم از بهشت، چهل درهم كافور آورد، حضرت آن را سه قسمت كرد و یك بخش را از برای خود گذاشت و یكی را برای من و یكی را برای علی، آن كافور را بیاور كه مرا به آن حنوط كنند. چون كافور را آورد، فرمود: نزدیك سر من بگذار، پس رو به قبله خوابید و جامه‌ای بر روی خود كشید و فرمود: ای اسماء مدتی صبر كن، بعد از آن مرا صدا کن، اگر جواب نگویم، علی را طلب كن و بدان كه من به پدر خود ملحق گردیده‌ام.


در منابع شیعه و سنی در زمینه شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام مطالبی اعم از تاریخی و روایی ذکر شده است که در این مطلب اجمالا به آن می‌پردازیم.


سلیم بن قیس می‌گوید: از ابن‌عباس شنیدم كه می‌گفت: چون بیماری حضرت فاطمه علیهاالسلام شدید شد، علی‌علیه السلام را طلبید و فرمود:
"وصیت می‌كنم تو را كه بعد از من با امامه دختر خواهر من زینب ازدواج کنی و تابوت مرا چنانچه ملائكه برای من وصف كردند، بسازی، و نگذاری احدی از دشمنان خدا در[تشییعٍ"> جنازه من حاضر شوند.

پس همان روز فاطمه علیهاالسلام از دنیا رحلت كرد. از صدای گریه، مدینه به لرزه در آمد و مردم را دهشتی روی داد مانند روز وفات حضرت رسالت صلی الله علیه و آله و سلم."

پس ابوبكر و عمر به تعزیه حضرت علی علیه السلام آمدند و گفتند:تا ما حاضر نشویم بر دختر رسول خدا نماز نگزار.

چون شب رسید، حضرت علی علیه السلام، عباس و فضل پسر او و مقداد و سلمان و ابوذر و عمّار را طلبید و بر جنازه حضرت فاطمه علیهاالسلام نماز گزارد و او را دفن نمود. چون صبح شد، مقداد به ابوبكر و عمر گفت:
ادامه نوشته

امامزاده پیرمراد استهبان

ادامه نوشته

زن و عرفان‏ از دیگاه حضرت آية اللّه جوادى آملى:

زن و عرفان‏ از دیگاه حضرت آية اللّه جوادى آملى:

بالاترين مقامى كه انسان سالك در پى دست يابى به آن است خليفة اللّه شدن است. خلافت به مقام انسانيت مربوط است نه شخص يا صنف خاص يعنى آدم، شخصاً خليفة اللّه نيست بلكه مقام آدميت خليفة اللّه است و به عبارت ديگر خلافت در آن شخصيت انسانى آدم است و در شخصيت انسانى زن و مرد يك تنند بر اين اساس اگر در قرآن آدم به اسماء الهى تعليم شد و سپس مسجود فرشتگان قرار گرفت در واقع انسان اسماء الهى را فرا گرفت و به همين دليل مسجود فرشتگان واقع شد زيرا محور تعليم و تعلم، جان آدمى است نه بدن و نه مجموع جان و بدن عالِم، روح انسان است و روح نه مذكر است و نه مؤنث.


آيا زنان مى‏توانند همانند مردان وارد دنياى عرفان شوند و در عرفان نظرى به معارف عرفانى دست يابند و در عرفان عملى به سير و سلوك بپردازند و به كمال عرفانى يعنى ولايت دست يابند و به عبارت ديگر آيا زنان مانند مردان مى‏توانند با سلوك عرفانى به عالى‏ترين مراتب كمال يعنى انسان كامل شدن نايل شوند يا خير؟
براى پاسخ به اين سؤال در آغاز به تعريف عرفان نظرى و عملى اشاره كرده و سپس ديدگاه برخى عارفان را در رابطه با زنان در سلوك عرفانى بازگو نموده و پس از آن به مبانى امكان سلوك عرفانى براى زنان پرداخته مى‏شود.
عرفان در لغت به معناى شناخت و شناسايى است و در اصطلاح روش و طريقه ويژه‏اى است كه براى دست‏يابى و شناسايى حقايق هستى و پيوند ارتباط انسان با حقيقت بر شهود و اشراق و وصول و ايجاد با حقيقت تكيه مى‏كند و نيل به اين مراتب را نه از طريق استدلال و برهان و فكر، بلكه از راه تهذيب نفس و قطع علايق از دنيا و امور دنيوى و توجه كامل به امور روحانى معنوى و در رأس همه توجه كامل به مبدأ و حقيقت هستى مى‏داند.
عرفان خود بر دو نوع است عرفان نظرى و عرفان عملى‏

ادامه نوشته

سپاه؛ از جنگ دیروز تا نبرد فرهنگی امروز

امروز دوم اردیبهشت است؛ سالروز تشکیل سپاه. نهادی که سیری در تاریخ و عملکرد آن نشان می‏دهد در طول سال‏های پس از پیروزی انقلاب اسلامی چه خدمات و ایثارگری‏های شگرفی داشته است.

به گزارش سراج استهبان به نقل از فارس، دوم اردیبهشت، سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یادآور فرمان تاریخی حضرت امام راحل مبنی بر تاسیس این نهاد انقلابی و مردمی است که هرگز از یادها پاک نخواهد شد.

ادامه نوشته

10 قدم تا تربیت فرزندی ایده آل

 
۱۰ قدم تا تربیت فرزندی ایده آل !
25 قدم تا تربیت فرزندی ایده آل !
این ۱۰ مورد خلاصه آدابی است که باید فرزندتان قبل از ورود به مرحله نوجوانی آموخته باشد .
 


3)در خانه با او تمرین كنید 

بازیهای مختلفی خارج از فعالیتهای روزمره فرزندتان انجام دهید؛ مانند ملاقات با یک شاگرد جدید در مدرسه، کارها و بازیهائی ترتیب دهید تا او بتواند به طور یکسان همه موقعیتهای اجتماعی را تجربه کند. به فرزندتان کمک کنید که آنچه را انجام می دهد،تجربه کند. به عقیده روانشناسان تکرار بعضی از بازیها و نقشها کمک می کند تا فرزندانتان کمتر احساس ترس و نگرانی کرده و راحتتر دوستی صمیمانه ای با دیگران داشته باشند.

 
ادامه نوشته

نکاتی در مورد برداشت گندم

نکاتی در مورد برداشت گندم
محصول اصلی بخش کشاورزی نه تنها در کشور عزیز ما ایران، بلکه در جهان، غلات و در راس آن گندم است. سطح زیرکشت گندم در ایران سالانه بین ۶ تا ۷ میلیون هکتار می باشد که به صورت آبی و دیم در نقاط مختلف کشور کشت می شود. نام گندم در فرهنگ ملت ایران دارای ارزش معنوی بوده و از تقدس فراوان در میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برخوردار می باشد؛ به طوری که به ندرت باقی مانده های نان همراه با دیگر پس مانده های مواد غذایی در سطل های زباله دیده می شود.
دانه گندم که به آرد و سپس نان تبدیل می شود در سبد غذایی روزانه مردم ایران وجود دارد و قوت اصلی آنان را تشکیل می دهد. بنابراین بر کلیه افراد جامعه فرض است که از دانه، دانه گندم و فرآورده های آن به نحو مطلوب استفاده و به هر نحو ممکن از دورریز آن جلوگیری به عمل آورند.
از ضایعات گندم در مزرعه (قبل و یا حین برداشت) حین برداشت) و پس از برداشت (حمل و نقل، نگه داری، تبدیل گندم به آرد و نان) بایستی جدا خودداری نمود.
ادامه نوشته

نکاتی در مورد تربیت کودکان

 

نکاتی در مورد تربیت کودکان

برای کودک، "مادر" همه چیز است. او مرکز دنیاست. به همین دلیل به طور کلی فرستادن کودک قبل از 3سالگی به مهد کودک کار دلخواهی نیست. زیرا او از نظر عاطفی آمادگی پیدانکرده است ولی زمانی که مادر مجبور است فعالیت خارج از خانه داشته باشد، دیگر چاره‏ای وجود ندارد. ولی به هر حال واقعیت این است که بایستی از فرستادن کودکان به مهد کودک قبل از 3سالگی خودداری نمود. کودک سه ساله برای رفتن به مهد کودک و جداشدن از مادر با تردیدهای زیادی رو به رو می‏شود. او حاضر نیست به سادگی امنیت خانه و مراقبت مادر را با محل دیگری عوض کند. اگر کودک در روزهای اول ورود به مهد کودک عکس‏العمل‏های منفی از خود نشان دهد به این دلیل است که " دلهره جدایی از مادر" بر او حاکم می‏شود تا زمانی که نوزاد هنوز قادر نیست راه برود، مسأله انظباط مطرح نمی‏شود ولی به مجرد راه افتادن کودک، مشکل حرف شنوی و اطاعت آشکار می‏شود. روش‏های مختلف انظباط عبارتند از: -1روش مهار کردن و انطباق دادن محیط اطراف با نیازهای کودک -2سرگرم کردن و منحرف نمودن توجه کودک از اشیاء خطرناک -3تشویق کردن، جایزه و پاداش دادن

برگرفته از : انتشارات تیمورزاده